Wat te doen bij onweer tijdens het golfspel?

Geplaatst: 15-06-2024

Wat te doen bij onweer op de baan?

De laatste tijd is er een paar keer sprake geweest van onweer. Veel spelers weten niet precies wat te doen bij deze omstandigheden. Dat is wel belangrijk. Daarom hier nog een keer de juiste informatie.

Welke verschillende signalen worden gegeven?

Er zijn twee signalen:

• Een lang aanhoudend toetersignaal. Dit betekent: onmiddellijk het spel stoppen.
  • Twee korte signalen. Dit betekent: het spel weer hervatten.

De marshals volgen het onweer via een strikealert, apps voor het weer en hun eigen visuele waarnemingen (lichtflitsen). Zij bepalen wanneer er een geluidssignaal via de sirene wordt gegeven.

Wat doe je nadat je bent gestopt met spelen?

Markeer je bal en pak die op. Laat je trolley, buggy of tas staan en zoek de dichtstbijzijnde  schuilplaats op. Loop niet naar het clubhuis.

Locaties schuilhutten (shelters):

• Startershuisje tussen NB hole 1 en GB hole 1
  • NB schuilhuisje achter green hole 4
  • NB toiletgebouw schuilhuisje Teebox hole 8
  • GB schuilhuisje tussen hole 2 en 3 Oost
  • GB gebouw greenkeeperstoilet bij green hole 4 Oost
  • GB schuilhuisje hole 6 Noord
  • GB schuilhuisje toilet hole 5 Zuid

Je zet je tas dus niet bij de schuilplaats. Neem ook geen paraplu mee. Deze kan metalen delen bevatten en je zou er ook jezelf mee tot hoogste raakpunt kunnen maken.

Wat als je geen schuilhut meer kunt bereiken?

Als je door onweer wordt overvallen en er is geen schuilhut in de buurt, kun je eigenlijk maar één ding doen: ver van je golfkar hurken met de armen om de benen geslagen. Houd je voeten bij elkaar. Het contact met de grond moet zo klein mogelijk zijn vanwege de stroomverspreiding door blikseminslag. Ga dus nooit op de grond liggen.

Vermijd tijdens onweer de volgende riskante plaatsen:

• Vrijstaande solitaire bomen
  • het open veld
  • bosranden
  • waterhazards

Ik hoor geen signaal, maar ik hoor wel onweer of ik zie de bliksem. Wat doe ik?

Elke speler heeft, op grond van regel 5.7A van de R&A,  een eigen verantwoordelijkheid. Je mag zelf besluiten het spel te staken als doorspelen jou te gevaarlijk lijkt. Een grove manier om dat te bepalen is de flits-klap-methode: 3 seconden is 1 kilometer. Je telt vanaf het moment dat je de flits ziet tot het moment dat je de klap hoort. Als je 12 seconden telt, zit het onweer ongeveer op 4 kilometer. Bij minder dan 12 seconden doe je er goed aan te stoppen.

In een wedstrijd, moet de speler de bal markeren en de wedstrijdleiding op de hoogte stellen van de tijdelijke onderbreking wegens dreiging van onweer/blikseminslag. Indien de speler dit niet meldt aan de wedstrijdleiding, of de wedstrijdleiding vindt de dreiging niet groot genoeg, dan volgt diskwalificatie.

Waar staat dit allemaal op de site?

Deze informatie staat in het baanreglement in artikel 11: onweer tijdens het golfspel. Klik hier voor het baanreglement.